• Goupe parcours - réflexion

    Par Ackermann Remo, Dujardin Solange, Hoxhaj Fjolla, Ibrahimi Fidan, Udriot Cyril, 07/04/20


    Suite à la phase ROOMS, nous avons une multitude de projets ayant des idées claires qui permettent à présent de travailler encore plus tous ensemble et de réfléchir à plusieurs aspects que l'on aborde dans notre studio à l'aide de trois grand thèmes: Liaisons - Parcours - Entrée.

    Notre groupe s'occupe du thème parcours. Nous avons tout d'abord essayé de regrouper tout ce qui nous semblait cohérent par rapport à notre thème en regardant tous les projets et en synthétisant les idées qui nous intéressent le plus en les rassemblant sur une planche et en regroupant des mots-clés.



    Image Tue Apr 07 2020 09:13:31 GMT+0200 (CEST)Planche avec éléments repris des projets ROOMS 

    Image Tue Apr 07 2020 09:13:31 GMT+0200 (CEST)Réflexions sur des mots-clés traduisant nos idées


    Après la mise en commun de notre réflexion avec les autres groupes (Liaisons et Entrée), plusieurs idées qui nous permettent d'approfondir notre réflexion sont apparues:

    - avoir une notion de "stop/start"

    - avoir un foisonnement de toiles qui permet de traverser les choses sans voir ce qu'il y a  derrière 

    - Créer une boucle de promenade, ne pas forcément se limiter à quelque chose de linéaire

    - Créer une ambiguïté de toit-sol

    - Jouer avec la superposition possible de projets

    - Jouer avec différentes séquences de sorte à ce qu'il n'y ait pas juste une séquence complète

    - Avoir des choix dans le parcours

    - S’étendre sur plusieurs niveaux pour pouvoir relier les differents projets des studios 



  • Post commun fin de phase ROOMS

    Par Ackermann Remo, Bozon Ninon, Dujardin Solange, Gindroz David, Hoxhaj Fjolla, Ibrahimi Fidan, Immer Basile, Kuenzi Elisa, Mokaddem Khalil, Nguyen Huynh Maud, Pleines Felix, Schneider Mateo, Suter Axelle, Takatch Valentina, Udriot Cyril, Wasserfallen Benedict, 29/03/20

    Lors de cette phase, nous nous sommes intéressés au site de "la Mangrove", une berge sur le bord du Rhône, dans la commune de Genève. Ce site se caractérise par un havre de nature, au milieu de la vivante ville de Genève. Nous avons travaillés sur une rive accompagnée d'un mur pour éviter les inondations. Il y'a également une plateforme en béton avec un escalier. Le site est recouvert d'arbres dont la plupart sont des platanes. Il nous faut donc travailler avec respect pour ces derniers. Nous avons du également prendre en compte que l'accessibilité pour amener nos projets est quelque peu restreinte. 


    Image Mon Mar 30 2020 00:54:34 GMT+0200 (CEST)                   Image Mon Mar 30 2020 00:54:34 GMT+0200 (CEST)



    Image Sun Mar 29 2020 23:04:37 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)                     Image Sun Mar 29 2020 23:04:37 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)


    Pour ce projet, nous avons travaillé avec le studio Maréchal autour de la même proto-structure (quadrillage en 3 dimensions, qui sert autant de support à nos projets que de lignes directrices pour nous repérer). Cette dernière étant relativement petite nous avons rapidement étés amené à dialoguer et à trouver des points d'ententes. Dans chaque projet, l'idée d'articulation et de dialogue avec les autres se retrouve centrale.

    Notre réflexion s'est basée sur la théorie des quatre éléments d'architecture de Semper, à savoir le sol, la couverture, le foyer et le toit et également sur le Codex d'Alice de la phase ROOMS. Comment définir un intérieur? Un extérieur?Comment créer une sensation d'intériorité ? Qu'est-ce qu'une ROOM?

    Enfin nous avons dû nous pencher sur des détails de construction. Pour certains il a fallu relever le défi d'être en porte-à-faux, pour d'autres celui d'être en hauteur. Il a fallu également prendre un certain recul et faire au mieux pour que les projets s'aident les uns les autres structurellement parlant. Certaines personnes ont également décidé de créer un projet préfabricable mais dans l'ensemble nous avons tous fait attention à la quantité de bois et des autres matériaux utilisés. 

    Vous trouverez ci-dessous les dessins communs au studio Fauvel et au studio Marechal. Nous vous conseillons de télécharger les documents via le lien afin d'observer notre travail avec une qualité meilleure.

    https://wetransfer.com/downloads/21972dce6ad83f74004291ea71a5da9e20200330061420/ddfd33abfdb20caeca923a466ede01ce20200330061420/784066


                            Plan commun 1:33


          Image Mon Mar 30 2020 02:00:04 GMT+0200 (CEST)






                         Elévation transversale 1 1:33

                       Image Mon Mar 30 2020 02:00:04 GMT+0200 (CEST)


                     

                       Elévation transversale 2 1:33
                       Image Mon Mar 30 2020 02:00:04 GMT+0200 (CEST)


                         Coupe 1 1:33


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                        Coupe 2 1:33  

                               Image Mon Mar 30 2020 08:24:33 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)




     

                          Coupe 3 1:33


                   



        Image Mon Mar 30 2020 02:00:04 GMT+0200 (CEST)



                       Coupe 4 1:33


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                      Coupe 5 1:33


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  • ROOMS_Review

    Par Ackermann Remo, 29/03/20

    Link PDF:  https://drive.google.com/drive/folders/1WrvxEBD1gw-K04VShqL7GhBf_Z4FwGF2?usp=sharing


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    “A room is, or can be, a home” (Codex, 6)


    We were asked to bring an object which we connect to the feeling of being at home. I chose a pillow not only for its decorative character but also because it symbolizes support and coziness. Using this as a starting point I had in mind to create a room where people feel at home or at least comfortable enough to sit down. Sitting down stops us from moving. We intend to stay for at least a short moment otherwise we would not bother sitting down and would stay standing with the intention to continue our journey.



    I wanted to give the visitors a place where they can escape the hectic of the city life and be calm and enjoy the beautiful site we call “Mangrove” with its nature. A place where harmony, well-being and relaxation fills back up our energy, so we can continue our day with a refreshed feeling. Furthermore, it should be a place that is suitable to enjoy it alone but has also the possibility to use it as a hangout place for groups.



    A second demand was to focus on one of the four elements of Semper. I had a picture in my mind of a table, sunken in the floor which I couldn’t find but it strongly resembled an Horigotatsu Table, so I based my Project on the element “Floor”. The floor is often considered as the lower limit of a space.





    Horigotatsu_Simona Ganea





    By adding an important thickness to the floor, I was able to create new space beneath the original Room adding new characteristics.  





    Image Mon Mar 30 2020 00:51:57 GMT+0200 (Mitteleuropäische Sommerzeit)




    By lowering himself into the floor a new view of the room and its exteriors is created, changing the perception of it.





    Image Mon Mar 30 2020 00:51:57 GMT+0200 (Mitteleuropäische Sommerzeit)




    Not only the view is important to the perception but also the way we feel/live the place. With this in mind I tried to not create four holes but rather a parkour in order to get a more fluid experience.





    Image Mon Mar 30 2020 00:51:57 GMT+0200 (Mitteleuropäische Sommerzeit)


    Image Mon Mar 30 2020 00:51:57 GMT+0200 (Mitteleuropäische Sommerzeit)




    Getting back to my original intend of creating a place pleasant to stay a while, sitting down and enjoying the site I expanded some of the layers.


    Image Mon Mar 30 2020 00:51:57 GMT+0200 (Mitteleuropäische Sommerzeit)    

    By linking to the other project, I gained accessibility and an “balcony” facing the Rhone.



    Image Mon Mar 30 2020 00:51:57 GMT+0200 (Mitteleuropäische Sommerzeit)   


    The project as it is right now, provides different places to enjoy the site but also the possibility to actively explore the site. 


    Link: Horigotatsu_Simona Ganea,
    https://www.homedit.com/japanese-dining-tables/


  • Open Limit

    Par Ackermann Remo, 29/02/20

    In the fifth phase of the ALICE program ROOMS we are going to create interiors. These creations will be defined by multiple limits to form different spaces with fixed dimension. Everyone will be confronted by the same limits. The only thing that will vary from individual to individual is the perception of the created interiors. Some may find more use for a certain room while others feel more comfortable in the next room. This is strongly dependent on our perception.


    The questions I asked myself were in relation with how our vision impacts our perception.

    Does the feeling we experience from a room change with a change of vision?

    Is the angle of view crucial to our level of comfortableness?


    There are several ways to play with the vison. Some involve movement like walking around and changing the point of view when other changes are more stationary for example changing the floor level. My project will focus on the second situation and play with the eyelevel. Unlike the common western approach where the floor is risen by adding objects on top, I would like to lower the floor.

    This will be achieved by descending squared holes into the ground. By sinking into the floor, the often-presumed lower limit will be questioned.




    Maquette en carton, Feeling of depth





    Axonometrie, Basic-Grid




    I came over a type of traditional Japanese table called horigotatsu, at which people sit on the floor but the table has a recessed floor beneath it to create space for the legs. This was purely used as inspiration. Going deeper into the Japanese culture would bust the frame of my project. 




    Horigotatsu_Gurunavi, Inc.




    By going through different pictures of Horigotatsu variations this one picture did stand out. On the first look I saw a family dining at the Horigotatsu-style table using the ground to keep the room opener. In my eyes the room as a whole gets bigger and it doesn’t close you in as much. At a second look I saw the kid under the table. I can only make assumption why he decided to crawl in there. Be it to hide, to play or just following his instincts without any particular purpose in mind. The only thing I can tell for sure is that with his action gave the recessed floor a whole new meaning. It was no longer just the limit of the primary room it itself became a room. Not an independ room on it its own more like a complimentary room but still a room with its own limits and characteristics which allows that its function adapts to each individual.




    Unorthodox usage of floor_Simona Ganea




    Inspired by this (in my eyes) unorthodox usage of the ground I want to give the floor of my project an important thickness to create space to allow new rooms to be created. They can be used independently to the primary room but also as a tool to explore the general feeling of the main room above.




    Nutzbar_Peggy WangNützlich_Peggy Wang




    For this I started by making 4 holes and adapting the depth of each by taking my body as referential measuring tool.


    A: 180cm eyelevel

    B: 120cm belly

    C: 60cm knees

    D: 25cm optimal distance between table and chair to sit comfortably

    Person





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    By lowering 4 holes in the floor, one independent of the other, the project was divided in 4 different parts. By adding a fifth layer, shortening the distance between the different layers and by connecting the holes this lack of fluency could be solved. 

    25cm
    50cm
    100cm
    150cm
    175cm

    The distance of 50cm serves on one hand so the visitor has to make an effort to change from layer to layer, and on the other hand with only few layers an important thickness can be gained.






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    By introducing this new parkour, the system of the layers had to adapt from a box-like system to a more plane-based system. This helped to put a bigger focus to the thickness of the floor.




    Image Wed Mar 18 2020 08:21:28 GMT+0100 (Mitteleuropäische Normalzeit)Image Wed Mar 18 2020 08:21:28 GMT+0100 (Mitteleuropäische Normalzeit)Image Wed Mar 18 2020 08:21:28 GMT+0100 (Mitteleuropäische Normalzeit)Image Wed Mar 18 2020 08:21:28 GMT+0100 (Mitteleuropäische Normalzeit)Image Wed Mar 18 2020 08:21:28 GMT+0100 (Mitteleuropäische Normalzeit)






    crossing the joists under each platform
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    On each level exists the same grid but with different squares to be filled.





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    The parkour provides a play of vision on one hand and on the other hand it creates different possibilities to use the room.




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    The layers were all placed on lateral supports on the side of the protostructure. The support of the lowest level is a close replicate of the protostructure while the intermediate levels take advantage of a lighter version of the same principle.





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    A vertical element could improve the fixation of the layers.

    The crossing joists sometimes closed out certain parts of the parkour, so they had to be cut and replaced by vertical elements. These poles also facilitated the placement of the main floor since they offered new places to ad joists.





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    The proto structure had to be cut between the two cells since it blocked the passage. To retake the efforts a pole (replicate of the protostructure) was placed right beside.





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    The holes changed the vision of the floor itself, the perception of the room, the other projects and the environment and added important characteristics to an often-untouched element of the room.





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    Intention:

    We were asked to bring an object which we connect to the feeling of being at home. For me this would be a pillow. Besides its decorative character it symbolizes support and coziness. There exists a saying in the German language: “Wie man sich bettet, so liegt man.” A suitable translation would be: “You made your bed, now sleep in it.” Using this as a starting point I had in mind to create a room where people feel at home or at least comfortable enough to sit down. Sitting down stops us from moving. We intend to stay for at least a short moment otherwise we would not bother sitting down and would stay standing with the intention to continue our journey. “Take a seat make yourself comfortable.” Is an expression commonly used to give a visitor the feeling that he is welcome. Often continued by “feel yourself at home”. And that is exactly the intention of my project. I want the visitors to feel at home, to give them a place where they can escape the hectic of the city life and be calm and enjoy the beautiful site we call “Mangrove” with its nature. A place where harmony, well-being and relaxation fills back up our energy, so we can continue our day with a refreshed feeling. Furthermore, it should be a place that is suitable to enjoy it alone but has also the possibility to use it as a hangout place for groups.





    so much more than just a floor_Eiji Iwai


    Links:

    Gurunavi, Inc.,
     https://gurunavi.com/en/japanfoodie/2017/04/types-of-seating.html?__ngt__=TT107c5dbe9000ac1e4ae6a0uwxz0ja8y6-afHAu-f2wIP

    Simona Ganea,
     https://www.homedit.com/japanese-dining-tables/

    Peggy Wang,
     https://www.buzzfeed.com/de/peggy/etepetete-zuhause

    Eiji Iwai,
    https://www.reposhouse.com/post_gallery/%E3%83%AA%E3%83%93%E3%83%B3%E3%82%B0%EF%BC%8F%E5%A4%A7%E6%B4%A5%E5%B8%82-m%E6%A7%98%E9%82%B8-4/



  • Discours sur la démarche

    Par Ackermann Remo, Asoanya Jovita, Bozon Ninon, Dujardin Solange, Fauvel Camille, Freitas Beatriz, Gindroz David, Hoti Arta, Hoxhaj Fjolla, Ibrahimi Fidan, Immer Basile, Kuenzi Elisa, Maturo Laura, Mokaddem Khalil, Nguyen Huynh Maud, Pleines Felix, Schneider Mateo, Suter Axelle, Takatch Valentina, Udriot Cyril, Ugnivenko Doris, Wasserfallen Benedict, Weissbaum Zoé, 18/12/19

    Le but du workshop étant de prolonger la réflexion de la phase précédente, à savoir PLANES, nos premières spéculations tournent autour de notre ancien projet.

    Chaque binôme reprend l’essence de son projet afin d’en élaborer un nouveau.

    Nous continuons de travailler avec des plans. La révélation de différents espaces sur des plans horizontaux, verticaux ou encore obliques est le point-clé de chacune des trames du studio. Chaque plan créé révèle deux espaces, l’un au dessus et l’autre en dessous. Un jeu est ainsi créé, engendrant une réelle dynamique. On peut imaginer un parcours à travers les différents projets où l’on découvrirait plusieurs espaces, plans et niveaux distincts. Plusieurs éléments de différents projets peuvent entrer en contact avec les plans des autres projets et ainsi permettre un échange humain entre ces différents niveaux. Le dialogue entre nos projets se crée alors via un parcours pédestre.

    Un des points clés des projets s’est orienté sur la sensation que peuvent nous procurer les différents espaces. En effet se placer en dessus ou à l’inverse au dessous du même plan nous fait ressentir l’espace d’une manière différente. La taille, l’inclinaison et la hauteur des différents plans procurent différents ressentis.

    Ainsi, nous avons été attentifs à l’utilisation potentielle de nos projets par un être, l’idée étant  d’offrir des sensations nouvelles aux usagers. Les projets ont donc été pensés à l’échelle 1:10.

    Chaque cellule est unique et diffère des autres grâce à la topographie fictive. Le point de départ de chaque projet a donc été d’étudier le rapport au sol. Certains reportent la topographie en orientations de plan et certains jouent avec la création d’espaces au sol.

    De plus, il existe une alternance entre les projets de notre studio ; certains s’encrent directement au sol et stabilisent la protostructure. Alors que d’autres sont suspendus et utilisent la protostrcure comme élément de soutien. Sachant que la protostructure peut se porter elle-même en deçà d’une certaine limite. C’est grâce aux projets de consolidations que les projets suspendus peuvent exister. Les projets interagissent entre eux, et s’entraident.

    Cela crée une unité, qui permet de considérer l’ensemble des projets comme un projet global.