• UP in the tree(s)

    Par Dürig Alexander, 06/03/20

    - MANGROVE, Jonction à Genève-


    Image Mon Mar 30 2020 07:18:54 GMT+0200 (Central European Summer Time)

    Image prise sur le sentier qui longe le site, les arbres s'offrent à nous à droite, la paysage nous y attend.

    - - - -


    "La nature est un temple où de vivants piliers

    Laissent parfois sortir de confuses paroles;

    L'homme y passe à travers des forêts de symboles

    Qui l'observent avec des regards familiers."


    Extrait de "Correspondances" de Charles Baudelaire, poème du recueil "Les Fleurs du Mal"

        


    Image Fri Mar 06 2020 21:08:24 GMT+0100 (Central European Standard Time)

    Vision en longueur dans le bord de la structure, la proto comme croissance depuis le sol - encore à être peuplée..

    La base constructive de cette phase pour guider nos ROOMS, une future forêt de projets. 


    - STORYBOARD -

    Image Fri Mar 06 2020 21:08:24 GMT+0100 (Central European Standard Time)


    - PREMIÈRE APPROCHE -


    Composition de deux formes d'espaces: couloirs et gradins. 



    Image Fri Mar 06 2020 21:08:24 GMT+0100 (Central European Standard Time)

    Croquis tests de compositions


    La forme qui a retenu mon attention est celle où les couloirs entourent les gradins. Le lieu des contemplation sous la canopée est entouré de vie, de nature végétale ou humaine sur le site. 


    Image Fri Mar 06 2020 21:08:24 GMT+0100 (Central European Standard Time)

    Première planche, première version


    Le lieu de repos, encerclé par les balcons-couloirs, devient lui aussi un lieu de passage et le couloir au sommet de la structure, lui, devient un lieu d'arrêt. Les rôles s'inversent..


    - INTENTIONS SPATIALES, texte -



    Marcher le long de la Mangrove, le long de la forêt de lambourdes

    Suivre les arbres dans les hauteurs

    Élevé avec l’arbre, on monte l’échelle

    Se réfugier sous la canopée, s’asseoir, se reposer

    Contempler le tumulte des Hommes et de ses structures


    - - - - -


    La mangrove est un lieu où la force du paysage et de la nature invite à s’arrêter. L’atout de cette enclave de verdure aussi proche de la ville réside en la prise de recul qu’elle peut offrir sur un quotidien urbain. Lieu de contemplation mais peut-être aussi d’introspection, d’élévation, de repos.

    L’approche se fait en parallèle par le petit sentier qui y amène, on longe le site ; à notre côté la Mangrove se rapproche. On se confronte ensuite face au Rhône et on rentre dans le milieu atypique du lieu.

    Le but du projet et de reprendre ces deux natures. L’approche longitudinale du lieu, et un espace privilégié pour profiter de la force naturelle du site. A mon sens. Les arbres sont vecteurs d’élévation et d’ancrage au site.. tout comme la proto.

    Ces intentions ont pris la forme de deux types d’espaces : un dans lequel on longe, l’on contemple et l’on marche le long du bord de la proto et un en hauteur, une plateforme surplombant le site; un lieu pour s'arrêter et contempler. Le liaison entre ces deux espaces se fait par avec l’arbre principal qui traverse notre Pretohauser, par une échelle, en ensuite on arrive. Perché sur la plateforme, on peut profiter de ce lieu d’assise et contempler la nature du site sous la canopée, mais aussi la forêt de structures qui s’offre autour de nous.



    - ÉLEVER -


    Image Tue Mar 31 2020 12:29:15 GMT+0200 (Central European Summer Time)



    En élevant le milieu, on l'isole le protège et il devient un lieu d'arrêt (longtemps ou pas, mais nécessaire). 


    - IMMERSION -


    Image Mon Mar 30 2020 08:39:19 GMT+0200 (Central European Summer Time)



    Image Mon Mar 30 2020 08:39:19 GMT+0200 (Central European Summer Time)



    Image Mon Mar 30 2020 08:39:19 GMT+0200 (Central European Summer Time)



    - TECHNIQUE-



    Image Mon Mar 30 2020 10:01:44 GMT+0200 (Central European Summer Time)


    Image Mon Mar 30 2020 08:39:19 GMT+0200 (Central European Summer Time)



  • Scaffolding

    Par Dürig Alexander, Hausel Anna, 18/12/19

    Vertical and horizontal : touching.

    We started off planes questioning how two planes interact. They either create a joint or they merely touch. Following our ideas from planes, we decided to continue with the idea of the two planes touching, not creating a new three dimensional junction, but a two dimensional limit. For this, we experimented with various materials to see how they would join. 



    Image Wed Dec 18 2019 12:26:40 GMT+0100 (CET)


    The plan was to use the protostructure to orient a vertical and horizontal plane, the vertical meeting the ground. For this, we started studying the topography of our space. During this research, we realised that our ground is very rich and itself orients multiple planes. The two such planes that most interested us were the planes extending from two intersections of the three main topographical elements. These two planes intersect in a unique line, that itself has a unique vertical plane traversing it. Using this plane, we could translate upward the topography; the plane elevating the ground.


    Image Wed Dec 18 2019 12:26:40 GMT+0100 (CET)


    To show the interior of the intersection, we chose to cut the two planes. Indecisive of the final material, we started to map out the planes with cardboard. 


    Image Wed Dec 18 2019 12:26:40 GMT+0100 (CET)


    Elevated on our (implied) vertical plane, we can find our topography suspended from the same height proportionally to the higher traversal parts of the protostructure to that of the lower ones.


    Image Wed Dec 18 2019 13:35:51 GMT+0100 (CET)


    Finally we chose white cardboard reinforced by a wooden frame.


    Image Wed Dec 18 2019 13:35:51 GMT+0100 (CET)
  • SYNTHESIS PLANES

    Par Hausel Anna, Deshayes Charlotte, Dürig Alexander, Sills Sophie, 24/11/19

    The meeting of a horizontal and a vertical plane. The Rolex Learning Center. A reference to Measures.


    A common denominator: Levitation.


    Taken by the way the Rolex Center seemed to rise up and separate from the ground, we began to study this acclivity of the building. After a week of brainstorming and modelling potentials, we found a few integral elements to the project, as well as a coherent form for our project to take. 

    Firstly, a curved plane that follows the initial curve of the Rolex above head height. This plane is suspended from a second, vertical, plane. This vertical plane is formed by columns of the same, or similar, composition to those of last year's Houses project. Finally, a structural horizontal plane that supports the vertical and hold the cables. The length of this must be at least two paces long to encourage movement.


    A new axis: Movement.


    More people walk alongside the building than towards it, at least during our alignment to the beginning of the curve. 

    Stepping up onto the raised platform, we enter the interior of the project. The curve rises, opening the space under it, the curve of the base also curves outward. Two paces, and a oblique curve dangling above. The juncture of the vertical and the horizontal uncertain, merely touching, unattached. There is no new space created by it. The joint is simply a perimeter of the extent of the interior, the two-dimensional limit separating in from out.


    Image Sun Nov 24 2019 17:25:09 GMT+0100 (CET)
  • Suspending an Acclivity

    Par Deshayes Charlotte, Dürig Alexander, Hausel Anna, Sills Sophie, 19/11/19

    The meeting of a horizontal and a vertical plane. The Rolex Learning Center. A reference to Measures.

    A common denominator: Levitation.


    Image Sat Nov 30 2019 14:12:26 GMT+0100 (CET)


    Taken by the way the Rolex Center seemed to rise up and separate from the ground, we began to study this acclivity.


    Image Sat Nov 30 2019 14:12:26 GMT+0100 (CET)

    After modelling potentials, we found a few integral elements to the project, as well as a coherent form for our project to take. 


    The "integral elements":

    • A curved plane that follows the initial curve of the Rolex above head height.
    • This plane is suspended from the vertical plane.
    • The vertical plane is formed by columns of the same, or similar, composition to those of last year's Houses project.
    • A structural horizontal plane that supports the vertical and hold the cables.
    • The length of this must be at least two paces to encourage movement.


    Image Tue Nov 19 2019 12:38:18 GMT+0100 (CET)


    The "coherent form":


    Image Tue Nov 19 2019 12:38:18 GMT+0100 (CET)


    The model on site:


    Image Thu Nov 21 2019 16:06:59 GMT+0100 (CET)

    A new axis: Movement.


    More people walk alongside the building than towards it, at least during our alignment to the beginning of the curve. 

    Stepping up onto the raised platform, we enter the interior of the project. The curved plane rises, opening the space under it, the curve of the base also curves outward. Two paces, and a oblique curve dangling above. The juncture of the vertical and the horizontal uncertain, merely touching, unattached. There is no new space created by it. The joint is simply a perimeter of the extent of the interior, the two-dimensional limit separating in from out.


    Image Tue Nov 26 2019 12:06:59 GMT+0100 (CET)


    Having calculated we would need 80m of wood to complete this project in real size, we decided to alter it somewhat. First of all, we simplified the base, removing the solid layer of wood, just keeping the framework that stabilises the pillars. We also chose to add a system of supporting joints to keep them upright. The mass of the original base having been the stabilising element of the structure, we realised that balance needed to be reinstalled. So we duplicated our hovering plane, the two twin planes framing the Rolex's acclivity. This opened up a new door to our project, adding a new aspect of movement, a tension between the hanging planes and strengthening the relationship with the RLC.


    Image Sat Nov 30 2019 14:12:26 GMT+0100 (CET)


    We also decided to reduce the size of the pillars by 0.5m. This length is also the difference between the heights of the two suspended planes. On site, originally, the "curves" would aline with the Rolex behind it. 

    Additionally we experimented with the materiality and the shape of the curved planes by making 1:10 models in plaster.


    Image Sun Dec 01 2019 14:38:20 GMT+0100 (CET)


    The final construction:


    Image Sun Dec 01 2019 14:38:20 GMT+0100 (CET)


    The project overall reminds us of the for of Joel Shapiro's Almine Rech exhibition:


    Image Sat Nov 30 2019 18:14:08 GMT+0100 (CET)

    https://dailyartfair.com [Oct 09 - Nov 12, 2014]


    The sentence that was most often spoken:

    "But, how will that hold?"


    Image Fri Dec 06 2019 18:15:01 GMT+0100 (CET)







  • MEASURES_DurigAlex-EmeryLucien

    Par Dürig Alexander, Emery Lucien, 02/11/19
    Du sol boueux d'Evian à l'atmosphère effervescente des studios. Ce qui était au départ inconnu est d'abord devenu un concept spéculatif. De la ligne de la mesure au mètre, on est passé au plan du dessin puis finalement au volume du moule.


    Image Sat Nov 02 2019 18:23:51 GMT+0100 (heure normale d’Europe centrale)

    Fondation et trous que nous observons

    Image Sat Nov 09 2019 12:05:07 GMT+0000 (Greenwich Mean Time)

    Axos de la situation et du trou- Alex Dürig

    Image Sat Nov 02 2019 18:23:51 GMT+0100 (heure normale d’Europe centrale)Moule pour la reproduction polygonalisée de notre espace

    Impossible de ne pas se questionner sur le fort contraste entre ces les deux photos au-dessus, bien que l'une soit une représentation de l'autre. Petit à petit, sur tout le long du processus, un fossé a semblé se creuser entre le véritable trou et les représentations, pourtant de plus en plus poussées, que nous en faisions.

    Image Sat Nov 09 2019 12:05:07 GMT+0000 (Greenwich Mean Time)

    Outil de mesure test

    Mesurer nécessite des outils et il n'existe pas d'outil universel capable de tout mesurer. Il est donc important d'utiliser des instruments adéquats pour obtenir un résultat correspondant aux attentes. Parfois il est intéressant de créer l'accessoire manquant pour réaliser des mesures différemment. Chercher à mesurer le vide s'avère être une entreprise délicate, nous sommes en effet plus habitués à mesurer ce qui est plein, ce qui est présent. La démarche choisie a été d'inverser l'intérieur et l'extérieur à l'aide du moulage, rendant plus facile l'observation.

    Image Sat Nov 02 2019 18:23:51 GMT+0100 (heure normale d’Europe centrale)Photo de la conception d'un premier moule pour notre modèle hybride

    Image Sat Nov 09 2019 12:05:07 GMT+0000 (Greenwich Mean Time)                                 Résultat du moule hybride à l'argile (2ème modèle)

    La mesure en elle même est un outil qui permet de comprendre et d'aller plus loin. Une cote, une valeur ou une coordonnée est rarement un but en soi mais a généralement beaucoup de chances d'être une étape vers quelque chose de plus poussé, un dessin et des moulages dans notre cas.

    Image Sat Nov 09 2019 12:05:07 GMT+0000 (Greenwich Mean Time)

    Moule réduit, échelle 1:2, "polygonisé"

    Image Sat Nov 09 2019 12:05:07 GMT+0000 (Greenwich Mean Time)

    Dessin du moule simplfié, plus de faces

    Image Sat Nov 09 2019 12:05:07 GMT+0000 (Greenwich Mean Time)

    Moule hybride, "brut"

    Ce jeu d'intérpretations que laisse la mesure, tant dans les moulages que dans le dessin, nous fait penser au Landart. Les perceptions entre ce qui est de l'ordre du très grand ou du très petit, entre ce qui est brut ou lisse, et des formes nous laissent en suspension, perplexe quant à ce que nous appelons réalité.

    Image Mon Nov 04 2019 00:00:40 GMT+0100 (heure normale d’Europe centrale)

    Image Mon Nov 04 2019 00:00:40 GMT+0100 (heure normale d’Europe centrale)

    REUBEN WU FROM AEROGLYPHS AND ARCHIGRAMS (2019)

    Et finalement, le médium choisi a eu des effets secondaires qu'il est intéressant de noter. L'aspect matériel, sorti de son échelle évoque le cadre alpin cerclant le Léman. Le jeu de dimension, l'inversion intérieur extérieur, contribue à l'aspect montagneux de la pièce. Aurait-on pu mesurer le Chablais savoyard à l'aide des mêmes outils agrandis à l'extrême? 

    Image Mon Nov 04 2019 00:26:30 GMT+0100 (heure normale d’Europe centrale)

    Alex & Lucien